Dit boekje biedt, samen met de gratis te downloaden activiteiten, een schat aan mogelijkheden voor gebruik in de klas. Zie Zebra 66
Hieronder vindt u ouder lesmateriaal dat ik heb ontwikkeld voor middelbare scholieren en andere belangstellenden.
Op dit moment is er alleen nog lesmateriaal voor vwo klas 4 en 5. Dit materiaal is echter ook bruikbaar voor bovenbouw havo en onderdelen uit de lesserie zijn zeer geschikt om bijvoorbeeld in klas 2 of 3 te gebruiken (bijvoorbeeld de opdrachten met vouwtechniek).
Onderstaand materiaal mag u vrij gebruiken en vermenigvuldigen voor gebruik in de klas, echter niet voor commerciële doeleinden en mits u de auteursnaam en de bron (deze website) vermeldt.
Verder stel ik feedback zeer op prijs.
Heeft u vragen over benodigde materialen (denk aan overtrekpapier, gekleurd papier, studiewijzer en -planning) dan kunt u contact met me opnemen.
Met bovenstaande lesserie is al veel ervaring opgedaan in klas 4 en 5 van het vwo. Voor een beschrijving hiervan, zie het artikel getiteld Perzische mozaïeken ontwerpen in de klas. Voor een impressie van de eindproducten van de leerlingen die deelnamen, zie Foto's van het werk van leerlingen.
Dit is een basispatroon met regelmatige zeven- en achthoeken. In tegenstelling tot de basispatronen in bovenstaand pdfbestand zijn er in dit basispatroon ook onregelmatige veelhoeken te vinden. Daarom noemt Jay Bonner dit een 'non-systematic polygonal pattern'.
Dit is een ander type basis-patroon met regelmatige zevenhoeken dat ik 2 april 2014 ontwierp. Deze patronen kenmerken zich door de keuze van een regelmatige veelhoek waarvan het aantal zijden een drievoud is, gecombineerd met een tweede regelmatige veelhoek die in drie richtingen (onderlinge hoek 120 graden) tegen de eerste veelhoek aanliggen. De spiegelsymmetrieassen lopen door de middens van deze tweede veelhoeken. Binnen de Islamitische ontwerptraditie zijn nog geen voorbeelden bekend waarin dit type basispatroon gebruikt is.
Basispatroon bestaande uit regelmatige 8- en 16-hoeken naar een ontwerp van Aldo Witte. Nadeel is dat de 16-hoeken elkaar niet raken. Dit probleem kan worden opgelost door de zijden van de regelmatige 8-hoeken korter te maken dan die van de regelmatige 16-hoeken (zie tekening hieronder).
Basispatroon met één rotatiecentrum zoals ontworpen door Aldo Witte. De achthoeken hebben iets kortere zijden dan de zestienhoeken, zodanig dat de zestienhoeken tegen elkaar aan komen te liggen.
Dit lespakket gaat over basiskennis van vlakvullingen en hoe je met eenvoudige vlakvullingen Escher-achtige patronen kunt ontwerpen.
Oorspronkelijk gemaakt door Anrina Kolkman en Monique Pijls van de stichting Vierkant voor Wiskunde, aangepast door Maarten van Roessel van De Eindhovense School, die nu Sint Lucas heet.