Lesmateriaal

Boekje Islamitische Meetkundige Patronen met online materiaal

Dit boekje biedt, samen met de gratis te downloaden activiteiten, een schat aan mogelijkheden voor gebruik in de klas. Zie Zebra 66 

Overig lesmateriaal

Hieronder vindt u ouder lesmateriaal dat ik heb ontwikkeld voor middelbare scholieren en andere belangstellenden.

 

Op dit moment is er alleen nog lesmateriaal voor vwo klas 4 en 5. Dit materiaal is echter ook bruikbaar voor bovenbouw havo en onderdelen uit de lesserie zijn zeer geschikt om bijvoorbeeld in klas 2 of 3 te gebruiken (bijvoorbeeld de opdrachten met vouwtechniek).

 

Onderstaand materiaal mag u vrij gebruiken en vermenigvuldigen voor gebruik in de klas, echter niet voor commerciële doeleinden en mits u de auteursnaam en de bron (deze website) vermeldt.

Verder stel ik feedback zeer op prijs.

Heeft u vragen over benodigde materialen (denk aan overtrekpapier, gekleurd papier, studiewijzer en -planning) dan kunt u contact met me opnemen.

Patronen in Islamitische Mozaieken Informatieboekje 2011
Niveau: VWO 4/5, aantal lessen: 8-12. Deze lesserie is vooral bedoeld voor leerlingen die wiskunde C of A doen.
Patr Isl Moz Infobk 2011.doc
Microsoft Word document 4.8 MB
Werkboekje bij bovenstaand informatieboekje
Nota bene: dit werkboekje is incompleet; De werkbladen bij opgaven 7 en 8 kunt u uit de pdf versie 2010 downloaden, zie hieronder. Excuses voor het ongemak.
Patr Isl Moz Werkbk som 7 8 niet 2011.do
Microsoft Word document 8.4 MB

Met bovenstaande lesserie is al veel ervaring opgedaan in klas 4 en 5 van het vwo. Voor een beschrijving hiervan, zie het artikel getiteld Perzische mozaïeken ontwerpen in de klas. Voor een impressie van de eindproducten van de leerlingen die deelnamen, zie Foto's van het werk van leerlingen.

Deze meetkunde-opdracht is zeer geschikt voor VWO leerlingen die wiskunde B doen
Niveau: VWO 5. Aantal lessen: 2.
Dit is een eerste versie van een opdracht waarin de leerling een geometrisch patroon aan de hand van de originele tekst uit een manuscript construeert en er vervolgens enkele vragen over moet beantwoorden. Deze opdracht kan als extra opdracht worden gedaan bij de lesserie maar is ook zeer geschikt om in een wiskunde B klas te gebruiken om constructietechnieken te oefenen. De opdracht kan ook op de computer, bv in geogebra worden gedaan.
PerzischManuscript.doc
Microsoft Word document 295.0 KB
Patronen in Islamitische mozaieken versie 2010
Niveau: VWO 4/5. Aantal lessen: 8-12.
Deze oude versie van de lesserie bevat enkele andere opdrachten, verder ontbreekt nog een eerste opgave over het vinden van symmetrieen. De eindopdracht heeft een veel meer open karakter dan in de versie 2011
Patr Isl Moz Info 2010.pdf
Adobe Acrobat document 2.1 MB
Werkboekje bij bovenstaand informatieboekje 2010
Patr Isl Moz Werkbk 2010.pdf
Adobe Acrobat document 2.4 MB
Patronen in Islamitische Mozaieken informatieboekje (ingekort)
Dit is een ingekorte versie van het informatieboekje 2011, bedoeld om bijvoorbeeld te gebruiken tijdens een Praktische Opdracht-dag. Met dank aan Mary-Jo Holscher die de aanpassingen verzorgde.
PO infoboekje.doc
Microsoft Word document 4.5 MB
Werkboekje bij Patronen in Islamitische Mozaieken (ingekort)
Werkboekje bij bovenstaand informatieboekje voor een PO-dag.
PO werkboekje.doc
Microsoft Word document 11.7 MB
Voorbeelden Basispatronen
31 voorbeelden van basispatronen of 'subgrids' waarmee Perzische mozaïeken kunnen worden ontworpen. Ze kunnen als voorbeeld dienen voor cursisten die de lesserie doen en toe zijn aan het zelf ontwerpen van een nieuw mozaïek. Ze zijn getekend door Erwin Schell (teuntjetest.jimdo.com)
Voorbeeldbasispatronen.pdf
Adobe Acrobat document 38.9 MB

Dit is een basispatroon met regelmatige zeven- en achthoeken. In tegenstelling tot de basispatronen in bovenstaand pdfbestand zijn er in dit basispatroon ook onregelmatige veelhoeken te vinden. Daarom noemt Jay Bonner dit een 'non-systematic polygonal pattern'.

Dit is een ander type basis-patroon met regelmatige zevenhoeken dat ik 2 april 2014 ontwierp. Deze patronen kenmerken zich door de keuze van een regelmatige veelhoek waarvan het aantal zijden een drievoud is, gecombineerd met een tweede regelmatige veelhoek die in drie richtingen (onderlinge hoek 120 graden) tegen de eerste veelhoek aanliggen. De spiegelsymmetrieassen lopen door de middens van deze tweede veelhoeken. Binnen de Islamitische ontwerptraditie zijn nog geen voorbeelden bekend waarin dit type basispatroon gebruikt is.

Basispatroon bestaande uit regelmatige 8- en 16-hoeken naar een ontwerp van Aldo Witte. Nadeel is dat de 16-hoeken elkaar niet raken. Dit probleem kan worden opgelost door de zijden van de regelmatige 8-hoeken korter te maken dan die van de regelmatige 16-hoeken (zie tekening hieronder).

Basispatroon met één rotatiecentrum zoals ontworpen door Aldo Witte. De achthoeken hebben iets kortere zijden dan de zestienhoeken, zodanig dat de zestienhoeken tegen elkaar aan komen te liggen.

Lespakket vlakvullingen en Escher-achtige patronen

Dit lespakket gaat over basiskennis van vlakvullingen en hoe je met eenvoudige vlakvullingen Escher-achtige patronen kunt ontwerpen.

Oorspronkelijk gemaakt door Anrina Kolkman en Monique Pijls van de stichting Vierkant voor Wiskunde, aangepast door Maarten van Roessel van De Eindhovense School, die nu Sint Lucas heet.

Vlakvullingen Vierkant vr Wi Mv Roesel.p
Adobe Acrobat document 5.2 MB

Recent Activities, News

Houten versie Geofractor

De plastic geofractor uit het boekje is nu ook verkrijgbaar in de houten variant. Prijs €12,50

Boekje in zebrareeks is half april 2023 verschenen.

Artikel in Euclides

Half maart 2023 is in het vakblad van wiskundeleraren een artikel van me verschenen naar aanleiding van de publicatie van Zebra 66 Islamitische Meetkundige Patronen

Recensie Snijpunt Isfahan

Lees hier

First prototype of new aperiodic puzzle

The developing process is continued. click here.

Ars et Mathesisdag 2019

During the art- and maths day (Ars et Mathesisdag), 24 november 2018, I gave a lecture about analyzing historical geometric patterns and trying to find new ones.

Timelapse construction

A great timelapse construction by Ameet Hindocha. More can be found on the website Ambigraph

Article online available

The journal For the Learning of Mathematics made my 2014 article 'Learning geometry by designing Persian mosaics' online available: See https://flm-journal.org/Articles/2E0CB6E94D76C79C2F341680D60F17.pdf

Een kritische recensie van Snijpunt Isfahan

Here you find my reflections on  a very critical review of Snijpunt Isfahan by a mathematician (in Dutch)

March 30 2018 Lecture

Lecture in Dutch

Two new 'floral'patterns

24 March 2018

Based upon the famous Alhambra pattern with circle segments. Click on the picture below to go there

14 feb 2018 Event about  'Snijpunt Isfahan' at Spui25

Look here

Interview by Dolf Jansen

Dolf Jansen interviewed Maite and me (in Dutch) during the radio program 'Spijkers met Koppen', to hear and watch the interview, klick here

Interview by Coen Verbraak

Coen Verbraak interviewed Maite and me about Maite's book 'Snijpunt Isfahan' (in Dutch), to hear and watch the interview, klick here

Official opening of Museum Gallery RAT (Recomposed Art Texel)

May 13 2017 we celebrated the opening of our new location Burgwal 20 Den Burg. Here you find artwork composed with beachcombed materials by Maria Roelofsen and my design studio for making new pattern compositions based upon the Islamic design tradition. For further information also look at www.museumgalerierat.nl

A new floral design with worksheet. Click on the picture to find more information about the Khatai Flower.

March 24th 2017

Heart cloud sun

Workshop in Amsterdam

21 august 2016 11.30-13.00

In the Tropenmuseum I delivered a workshop on the Islamic design tradition of geometric patterns in Dutch, further information here

New poem in Dutch:

Één Jaar

                                 May 6th 2016

Floral designs

A new subject is being developed and information will be available on this website: floral designs. I started today with the lotus flower. Click on the lotus below to visit the right tab.

                        24th of March 2016

Colour Plates available (not any more since the exhibition ended)

Download my puzzle-/colour plates at this link of the Tropenmuseum Junior 

Short story 'Spiral Figures'

I wrote a short story in Dutch about a child who draws spiral figures at the beach

Students finished newly developed lesson strand on Islamic mosaic design

Click on the picture below and check the two slide shows on the 2015 results. 

The workshop I delivered in 2014 is online since Jan. 2015

A miraculous set of tiles

I found a set of two tiles which can only form a semi-periodical pattern
I found a set of two tiles which can only form a semi-periodical pattern

Patchwork by Marijke Maris-Baan

Marijke Maris-Baan finished her design in patchwork, inspired by the winterworkshop held January 2014 on Texel
Marijke Maris-Baan finished her design in patchwork, inspired by the winterworkshop held January 2014 on Texel

Heptagon construction

A method to construct a near-regular heptagon now published on this site

Result of drawing competition

6 July 2014. The drawing cmpetition was won by José Bradamonte.

Students finished mosaic design course

A  group of about 20 students finished the lesson strand on Persian style mosaics in the beginning of may 2014. You can find some impressions of their activities here

View their endresults here

Result of pre-study

May 2014
May 2014

Article published

2014, March.

My article 'Learning Geometry by Designing Persian Mosaics' is published in issue nr. 100 (March 2014) of the Canadian journal 'For the Learning of Mathematics'.

At the flm-website you can find an Abstract.

Examples of basic patterns

Now available: a set of simple basic patterns (subgrids) to use to design new geometric patterns
Now available: a set of simple basic patterns (subgrids) to use to design new geometric patterns

New pattern design

Click on the picture below to find a series of patterns with octagons

Turn-angle 30 degrees
Turn-angle 30 degrees
Turn-angle 22.5 degrees.
Turn-angle 22.5 degrees.

Workshop 1&2 Feb. 2014

The workshop held on Texel was attended by 13 people in total. Among them: a furniture maker, a designer of lamps, quilters, painters and teachers. See the photo-impression of the workshop

Article in local newspaper Texel

This article (text and photo Pip Barnard) is about my fascination for Islamic geometrical ornamentation and how it can be used in (mathematics) education.

Article in Dutch newspaper

An article about the artwork by Maria Roelofsen and myself was published in the Dutch newspaper 'Reformatorisch Dagblad' on 30 december 2013. (Text Janneke van Reenen-Hak, Photo's Sjaak Verboom)

Publication in dutch magazine 'Experiment NL'

In this magazine on dutch Scientific research an article was published about my work. All those who have a subscription of 'Quest' received this magazine. Four pages with beautiful illustrations!

Work in progress, oktober 2013
Work in progress, oktober 2013

International workshop on Islamic geometric design Istanbul

At the Design Center of Istanbul a six-days congres was organized with lectures and workshops delivered by experts in this field. Incredibly inspiring!

http://www.igp-istanbul.com/eng/

Conference Isfahan, Iran

May 2013. A three day conference for mathematicians and artists on geometric Islamic patterns was held. Lots of inspiring workshops and lectures were delivered.

Workshop Leiden

Workshop for students, Institute for Studies of the Middle East, Leiden University, 27 march 2013

A participant of the workshop designs a geometric pattern
A participant of the workshop designs a geometric pattern

Contribution to piece of art

The use of patterns in a work of art by Maria Roelofsen (march 2013)
The use of patterns in a work of art by Maria Roelofsen (march 2013)

Lecture for maths teachers

During the conference for Maths teachers held december 18th 2012 at the Groningen University I gave a lecture about using islamic mosaics to teach geometry at all levels in secundary schools.

 

Article Published

June 2012.

In the review for Dutch mathematics teachers called 'Euclides' the article 'Designing Persian Mosaics in the Classroom. Students in the centre of a medieval design tradition' appeared (for the article in Dutch click here).

Maria completed 'the frog'