Snijpunt Isfahan - Maite Karssenberg

Eind januari 2018 is Snijpunt Isfahan verschenen, geschreven door Maite Karssenberg, een verslag van de reis die zij met mij maakte naar Isfahan met een bijzonder doel.

Hieronder geef ik extra informatie over de tekeningen uit het boek. Ook bekommetarieer ik enkele passages uit Snijpunt Isfahan.

p.17: Het nieuwe patroon

Dit is het patroon dat ik 'op mijn zolderkamer' (p.15) bedacht heb, en ook op het omslag is afgedrukt. Het ontwerp kwam in drie stappen tot stand:

1- Keuze voor een isometrisch grid of raster (de stippellijnen in de tekening), waarbij in het ontwerp de zesvoudige symmetrieën gebroken worden, maar niet de drievoudige. Dit betekent dat het ontwerp in één gelijkzijdige driehoek drievoudig draaisymmetrisch is en dat de patronen in twee aangrenzende driehoeken elkaars gespiegelde zijn. Daarmee is één van de 17 behanggroepen (volgens de groepentheorie, waar Mohammad naar verwijst op p.85) vastgelegd.

2- De keuze van lokale symmetrieën in elke driehoek uit het raster. Die worden bepaald door de dunne doorgetrokken lijntjes in de twee driehoeken die in de tekening op de bovenste helft als een soort spinnenweb te zien zijn.

Hier ontstaat de zevenvoudige symmetrie; de middelste cirkel is verdeeld in veertien exact evengrote sectoren.

3- Het ontwerp van het patroon op dit web. Hierbij komen de regels van het ontwerpspel kijken waarover verderop meer informatie.

 

p.27 Het patroon uit het Museum of the Islamic Period, Teheran

De dunne lijnen tonen de zogenaamde Girihtegels. In dit ontwerp zijn dit regelmatige zevenhoeken gecombineerd met achthoekige strikvormen. In de zevenhoeken zijn zevenvoudige rozetten geconstrueerd: In het centrum zevenpuntige sterren met hieromheen zeven strikvormige blaadjes. Hierbij is gebruik gemaakt van de 'middelpuntregel'; De lijnen van het patroon snijden elkaar op de middens van de zijden van de girihtegels.

De bovenste helft van de tekening laat het eeuwenoude patroon zien, zie onderstaande foto. De onregelmatige negenhoeken, paarsgewijs getekend in de strikvormige girihtegels, zijn goed herkenbaar.

Op de onderste helft is mijn nieuwe constructie van een ander patroon te zien waarbij ik in plaats van negenhoeken kleinere vijfpuntige sterren heb geconstrueerd, omringd door zeshoeken.

Het stenen reliëf uit de tiende eeuw na Chr. met zevensterren en negenhoeken, gevonden in de regio Khorasan.
Het stenen reliëf uit de tiende eeuw na Chr. met zevensterren en negenhoeken, gevonden in de regio Khorasan.
Detail uit mijn tekening die voor een groot deel het paneel bestrijkt
Detail uit mijn tekening die voor een groot deel het paneel bestrijkt

p.41 Het Kashankleedje gecombineerd met een mozaïek uit Cairo

De bovenste helft toont het mozaïek dat ik, voordat we op reis gingen, had bedacht als variant op het mozaïek op de onderste helft van de tekening die o.a. in Cairo is te bewonderen.

Van de drievoudige 'svastika's' in het midden van elke gestippelde driehoek stapte ik over op viervoudige svastika's in elk gestippeld vierkant. Beide patronen hebben slechts één tegelvorm. Om de overgang van orthogonaal naar isometrisch te realiseren heb ik twee 'koppeltegels' ontworpen.

Wie goed kijkt, ziet dat er nog een klein verschil is tussen het patroon dat ik ontwierp en dat op het kleedje (zie hieronder).

In het kleedje is nog een extra 'draai' aangebracht bij de swastika's. Net als bij de meeste andere patronen kent de basisvorm vele varianten.

Wat bij het kleedje opvalt is, dat de boven-en onderrand van het mozaïek precies op  symmetrielijnen liggen, maar dat dit niet het geval is aan de linker- en rechterrand. Dit wordt in de ontwerppraktijk veelal gezien als een 'fout'; het mozaïek past niet mooi in het 'frame', zie de discussie hierover op p.60

 

Het kleedje in ons verblijf in Kashan
Het kleedje in ons verblijf in Kashan
Mijn tekening op de laptop, onder het kleedje
Mijn tekening op de laptop, onder het kleedje

p.49 Het patroon met zevenhoeken in de Vrijdagmoskee, Isfahan

De Noordelijke Koepel van de Vrijdagmoskee, omringd door populierbladvormige portalen
De Noordelijke Koepel van de Vrijdagmoskee, omringd door populierbladvormige portalen

p.57 Het 'patroon uit Mosul'

p.82 Het patroon op de minbar van de moskee van Varzane

p.107 Het mozaïek dat ik in een plastic zakje van Mr. Ganbari kreeg

p. 109 Een correcte reconstructie van het reliëf uit Mosul

Recent Activities, News

March 2018 Lecture

Lecture in Dutch. The exact date will be chosen later. I will tell about a fascinating mosaic that was placed on the walls of the Imam Yahyah Mosque in Mosul, Irak. I will speak about the analysis I made, compare it with those of other geometers and show new designs based upon this specific pattern. More info here.

Official opening of Museum Gallery RAT (Recomposed Art Texel)

May 13 2017 we celebrated the opening of our new location Burgwal 20 Den Burg. Here you find artwork composed with beachcombed materials by Maria Roelofsen and my design studio for making new pattern compositions based upon the Islamic design tradition. For further information also look at www.museumgalerierat.nl

A new floral design with worksheet. Click on the picture to find more information about the Khatai Flower.

March 24th 2017

Heart cloud sun

Workshop in Amsterdam

21 august 2016 11.30-13.00

In the Tropenmuseum I delivered a workshop on the Islamic design tradition of geometric patterns in Dutch, further information here

New poem in Dutch:

Één Jaar

                                 May 6th 2016

Floral designs

A new subject is being developed and information will be available on this website: floral designs. I started today with the lotus flower. Click on the lotus below to visit the right tab.

                        24th of March 2016

Colour Plates available (not any more since the exhibition ended)

Download my puzzle-/colour plates at this link of the Tropenmuseum Junior 

Short story 'Spiral Figures'

I wrote a short story in Dutch about a child who draws spiral figures at the beach

Students finished newly developed lesson strand on Islamic mosaic design

Click on the picture below and check the two slide shows on the 2015 results. 

The workshop I delivered in 2014 is online since Jan. 2015

here is the same workshop with translations into turkish

A miraculous set of tiles

I found a set of two tiles which can only form a semi-periodical pattern
I found a set of two tiles which can only form a semi-periodical pattern

Patchwork by Marijke Maris-Baan

Marijke Maris-Baan finished her design in patchwork, inspired by the winterworkshop held January 2014 on Texel
Marijke Maris-Baan finished her design in patchwork, inspired by the winterworkshop held January 2014 on Texel

Heptagon construction

A method to construct a near-regular heptagon now published on this site

Result of drawing competition

6 July 2014. The drawing cmpetition was won by José Bradamonte.

Students finished mosaic design course

A  group of about 20 students finished the lesson strand on Persian style mosaics in the beginning of may 2014. You can find some impressions of their activities here

View their endresults here

Result of pre-study

May 2014
May 2014

Article published

2014, March.

My article 'Learning Geometry by Designing Persian Mosaics' is published in issue nr. 100 (March 2014) of the Canadian journal 'For the Learning of Mathematics'.

At the flm-website you can find an Abstract.

Examples of basic patterns

Now available: a set of simple basic patterns (subgrids) to use to design new geometric patterns
Now available: a set of simple basic patterns (subgrids) to use to design new geometric patterns

New pattern design

Click on the picture below to find a series of patterns with octagons

Turn-angle 30 degrees
Turn-angle 30 degrees
Turn-angle 22.5 degrees.
Turn-angle 22.5 degrees.

Workshop 1&2 Feb. 2014

The workshop held on Texel was attended by 13 people in total. Among them: a furniture maker, a designer of lamps, quilters, painters and teachers. See the photo-impression of the workshop

Article in local newspaper Texel

This article (text and photo Pip Barnard) is about my fascination for Islamic geometrical ornamentation and how it can be used in (mathematics) education.

Article in Dutch newspaper

An article about the artwork by Maria Roelofsen and myself was published in the Dutch newspaper 'Reformatorisch Dagblad' on 30 december 2013. (Text Janneke van Reenen-Hak, Photo's Sjaak Verboom)

Publication in dutch magazine 'Experiment NL'

In this magazine on dutch Scientific research an article was published about my work. All those who have a subscription of 'Quest' received this magazine. Four pages with beautiful illustrations!

Work in progress, oktober 2013
Work in progress, oktober 2013

International workshop on Islamic geometric design Istanbul

At the Design Center of Istanbul a six-days congres was organized with lectures and workshops delivered by experts in this field. Incredibly inspiring!

http://www.igp-istanbul.com/eng/

Conference Isfahan, Iran

May 2013. A three day conference for mathematicians and artists on geometric Islamic patterns was held. Lots of inspiring workshops and lectures were delivered.

Workshop Leiden

Workshop for students, Institute for Studies of the Middle East, Leiden University, 27 march 2013

A participant of the workshop designs a geometric pattern
A participant of the workshop designs a geometric pattern

Contribution to piece of art

The use of patterns in a work of art by Maria Roelofsen (march 2013)
The use of patterns in a work of art by Maria Roelofsen (march 2013)

Lecture for maths teachers

During the conference for Maths teachers held december 18th 2012 at the Groningen University I gave a lecture about using islamic mosaics to teach geometry at all levels in secundary schools.

 

Article Published

June 2012.

In the review for Dutch mathematics teachers called 'Euclides' the article 'Designing Persian Mosaics in the Classroom. Students in the centre of a medieval design tradition' appeared (for the article in Dutch click here).

Maria completed 'the frog'